فیلیپس کرازبی (1926-2001)

38سال سابقه در بهبود کیفیت 

برنامه کیفیت پیاه شده توسط کرازبی در شرکتIIT توانست در یک سال 720 میلیون دلار صرفه جویی کند. درباره شرکت آی تی تی اینجا کلیک کنید




چهار اصل اساسی مدیریت کیفیت از دیدگاه کرازبی

  1. کیفیت بصورت تطابق با نیازمندی ها تعریف می گردد نه بصورت خوبی یا ظرافت.پایه این سیاست این است که هر کاری را یکبار و بصورت صحیحی انجام دهید.
  2. سیستم تضمین کیفیت باید پیشگیرانه باشد نه ارزیابی و بازرسی کننده. اولین قدم برای پیشگیری،تشخیص فرآیندهایی است که توسط آنها محصول تولید میگردد.
  3. استانداردهای عملکردی باید بصورت خطا یا نقص صفر zero defect باشد.خطای صفر باید بصورت یک استاندارد برای هرکسی در سازمان از مدیریت ارشد تا کارکنان خطوط تعریف گردد.
  4. کیفیت بوسیله هزینه عدم تطابق ها اندازه گیری می شود نه بوسیله شاخص ها. یک سیستم اندازه گیری هزینه های کیفیت Cost of Quality برای تجزیه تحلیل هزینه های کیفیت ضروری است.
کرازبی برپایه اصول فوق 14 قدم را برای بهبود کیفیت در یک سازمان پیشنهاد می کند:
  1. تعهد مدیریت :تعهد نسبت به بهبود کیفیت در سازمان 
  2. تیم های بهبود کیفیت : تیم های متشکل از نمایندگان واحدها جهت انتشار پیام مدیریت کیفیت و مشارکت با افراد سازمان 
  3. معیارهای اندازه گیری کیفیت : اندازه گیری کیفیت به منظور تعیین محل مشکلات فعلی بالقوه
  4. هزینه کیفیت COQ: ارزیابی هزینه های کیفیت 
  5. آگاهی و شناخت از کیفیت : کلیه افراد سازمان از مسئله و مفهوم بهبود کیفیت و تاثیراتی که بر سازمان میتواند بگذارد شناخت داشته باشند.
  6. اقدامات اصلاحی :وجود یک سیستم برای تحلیل خرابی ها با استفاده از ابزارهای علت و معلولی ساده برای پیشگیری از بروز مجدد خرابی ها 
  7. طرح ریزی برنامه خرابی صفر : انتخاب چند نفر از اعضای تیم جهت اجرای برنامه بهبود و نحوه انجام 
  8. آموزش سرپرستان : تمامی مدیران و سرپرستان به صورت رسمی آموزش داده می شوند
  9. روز خرابی صفر : روزی را بعنوان روز خرابی صفر معرفی کنید که به کارکنان نشان دهید که سازمان در حال تحول است و مدیریت به این امر متعهد است. در این روز سرپرستان برنامه بهبود را به افراد توضیح می دهند و کارهای متفاوتی در سازمان این روز انجام می دهند که افراد بفهمند که روز خاصی است.
  10. تنظیم اهداف : در جلسات هر سرپرست با کارمندان مربوطه خواسته می شود که هدف های قابل اندازه گیری 30،60،90 روزه برای خودشان جهت بهبود معین کنند.
  11. رفع علل ایراد : ازکارکنان خواسته شود که مشکلاتشان را روی یک فرم بنویسند و هر بخش از سازمان که می تواند هر مشکل را حل کند مشخص نمایند.
  12. تقدیر از کارکنان : از کارکنان و تیم هایی که به اهداف مشخص شده دست یافته اند یا کار ویژه ای انجام داده اند تقدیر شود.پاداش و تقدیرها مالی نباشد.
  13. شورای کیفیت : تشکیل شورای کیفیت از متخصصان و روسای تیم ها جهت بررسی و هدایت و به روز رسانی کیفیت در دوره های منظم 
  14. تکرار چرخه بهبود: برنامه های کیفیت اصولا یک سال تا 18ماه طول می انجامد .اگر بعد از این زمان دوباره پیگیرنشود سیستم به حالت قبل ممکن است برگردد.لذانیاز است رپایان   بازه زمای (سالگردروز خرابی صفر)یک تیم جدید برای ادامه برنمه بهبود کیفیت تشکیل شود.