یک روز جدید

آموختن زیباست بیاموزیم

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

اندیشمندان کیفیت فیلیپس کرازبی

فیلیپس کرازبی (1926-2001)

38سال سابقه در بهبود کیفیت 

برنامه کیفیت پیاه شده توسط کرازبی در شرکتIIT توانست در یک سال 720 میلیون دلار صرفه جویی کند. درباره شرکت آی تی تی اینجا کلیک کنید




چهار اصل اساسی مدیریت کیفیت از دیدگاه کرازبی

  1. کیفیت بصورت تطابق با نیازمندی ها تعریف می گردد نه بصورت خوبی یا ظرافت.پایه این سیاست این است که هر کاری را یکبار و بصورت صحیحی انجام دهید.
  2. سیستم تضمین کیفیت باید پیشگیرانه باشد نه ارزیابی و بازرسی کننده. اولین قدم برای پیشگیری،تشخیص فرآیندهایی است که توسط آنها محصول تولید میگردد.
  3. استانداردهای عملکردی باید بصورت خطا یا نقص صفر zero defect باشد.خطای صفر باید بصورت یک استاندارد برای هرکسی در سازمان از مدیریت ارشد تا کارکنان خطوط تعریف گردد.
  4. کیفیت بوسیله هزینه عدم تطابق ها اندازه گیری می شود نه بوسیله شاخص ها. یک سیستم اندازه گیری هزینه های کیفیت Cost of Quality برای تجزیه تحلیل هزینه های کیفیت ضروری است.
کرازبی برپایه اصول فوق 14 قدم را برای بهبود کیفیت در یک سازمان پیشنهاد می کند:
  1. تعهد مدیریت :تعهد نسبت به بهبود کیفیت در سازمان 
  2. تیم های بهبود کیفیت : تیم های متشکل از نمایندگان واحدها جهت انتشار پیام مدیریت کیفیت و مشارکت با افراد سازمان 
  3. معیارهای اندازه گیری کیفیت : اندازه گیری کیفیت به منظور تعیین محل مشکلات فعلی بالقوه
  4. هزینه کیفیت COQ: ارزیابی هزینه های کیفیت 
  5. آگاهی و شناخت از کیفیت : کلیه افراد سازمان از مسئله و مفهوم بهبود کیفیت و تاثیراتی که بر سازمان میتواند بگذارد شناخت داشته باشند.
  6. اقدامات اصلاحی :وجود یک سیستم برای تحلیل خرابی ها با استفاده از ابزارهای علت و معلولی ساده برای پیشگیری از بروز مجدد خرابی ها 
  7. طرح ریزی برنامه خرابی صفر : انتخاب چند نفر از اعضای تیم جهت اجرای برنامه بهبود و نحوه انجام 
  8. آموزش سرپرستان : تمامی مدیران و سرپرستان به صورت رسمی آموزش داده می شوند
  9. روز خرابی صفر : روزی را بعنوان روز خرابی صفر معرفی کنید که به کارکنان نشان دهید که سازمان در حال تحول است و مدیریت به این امر متعهد است. در این روز سرپرستان برنامه بهبود را به افراد توضیح می دهند و کارهای متفاوتی در سازمان این روز انجام می دهند که افراد بفهمند که روز خاصی است.
  10. تنظیم اهداف : در جلسات هر سرپرست با کارمندان مربوطه خواسته می شود که هدف های قابل اندازه گیری 30،60،90 روزه برای خودشان جهت بهبود معین کنند.
  11. رفع علل ایراد : ازکارکنان خواسته شود که مشکلاتشان را روی یک فرم بنویسند و هر بخش از سازمان که می تواند هر مشکل را حل کند مشخص نمایند.
  12. تقدیر از کارکنان : از کارکنان و تیم هایی که به اهداف مشخص شده دست یافته اند یا کار ویژه ای انجام داده اند تقدیر شود.پاداش و تقدیرها مالی نباشد.
  13. شورای کیفیت : تشکیل شورای کیفیت از متخصصان و روسای تیم ها جهت بررسی و هدایت و به روز رسانی کیفیت در دوره های منظم 
  14. تکرار چرخه بهبود: برنامه های کیفیت اصولا یک سال تا 18ماه طول می انجامد .اگر بعد از این زمان دوباره پیگیرنشود سیستم به حالت قبل ممکن است برگردد.لذانیاز است رپایان   بازه زمای (سالگردروز خرابی صفر)یک تیم جدید برای ادامه برنمه بهبود کیفیت تشکیل شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرح

رتبه بندی شانگهای دانشگاه های جهان

موسسه رتبه بندی شانگهای (به انگلیسی: Shanghai Ranking) یک موسسه مستقل چینی مستقر در شانگهای چین است که از سال ۲۰۰۳ به رتبه بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی جهان می‌پردازد.
رتبه بندی شانگهای از سال ۲۰۰۹ در رسانه های رسمی چین هم مورد ارجاع و استفاده قرار می‌گیرد.
با توجه به دقت نظر دولت چین در بودجه بندی آموزش عالی، می‌توان حدس زد که دقت نظر قابل توجهی در این رتبه بندی به کار گرفته می‌شود.
به همین علت، رتبه بندی شانگهای جزو معدود رتبه بندی‌های دانشگاه‌ها در آسیا است که در غرب جهان هم مورد ارجاع قرار می‌گیرد.
پنج دانشگاه برتر جهان در حوزه‌ی علوم (Science) بر اساس رتبه بندی شانگهای به شرح زیر هستند:
  1. یو سی برکلی
  1. دانشگاه استنفورد
  1. دانشگاه پرینستون
  1. دانشگاه هاروارد
  1. دانشگاه MIT
همچنین پنج دانشگاه برتر جهان در حوزه اقتصاد (Economics) بر اساس رتبه بندی شانگهای از دانشگاه های جهان به شرح زیر هستند:
  1. دانشگاه هاروارد
  1. دانشگاه شیکاگو
  1. دانشگاه MIT
  1. دانشگاه یو سی برکلی
  1. دانشگاه کلمبیا
لینک مرتبط:
سایت موسسه رتبه بندی شانگهای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرح

ایدئولوژی چیست

ایدئولوژی (به انگلیسی: Ideology) از جمله اصطلاحات و واژه‌هایی است که در طول زمان، مفهوم و بار معنایی آن دچار دگرگونی‌های فراوانی شده است.

هنوز هم توافق قابل‌ملاحظه‌ای روی معنا و مفهوم ایدئولوژی وجود ندارد و متفکران و نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی را برای این واژه در نظر می‌گیرند.

معنی ساده ایدئولوژی

می‌توان گفت ساده‌ترین معنای ایدئولوژی همان چیزی است که از ترکیب دو واژه‌ی idea (ایده و فکر) و logos (سیستم و مجموعه) به ذهن می‌رسد: سیستمی از ایده‌ها و افکار.

برخلاف معنایی که این روزها از واژه‌هایی مانند ایدئولوژی و مکتب در ذهن ماست، برای نخستین بار استفاده از واژه‌ی ایدئولوژی توسط ماتریالیست‌هایی مانند دو تراسی (Antoine Destutt de Tracy) در عصر روشنگری رواج یافته است (+).

ایدئولوژیست هم، از واژه‌های همان دوران است و به کسانی اشاره می‌کند که ایده‌پرداز و نظریه‌پرداز بودند و نسبت به بسیاری از علوم گذشته – که بر فرضِ ماهیتِ متافیزیکی انسان استوار بود – نقدهای جدی داشتند.

ایدئولوژیست‌ها که خود را متخصص بررسی افکار و ایده‌ها می‌دانستند و ضمناً معتقد بودند ایده‌ها، حاصل دریافت‌های فیزیکی انسان است، تقریباً هر بحث متافیزیکی را تحت عنوان اوهام و تعصبات طبقه‌بندی می‌کردند (جالب است که امروز، این تعصب است که معمولاً برچسب ایدئولوژی می‌خورد و از همین مسئله، می‌توان تحول معنای این واژه را به خوبی درک کرد).

بررسی فراز و فرود رابطه‌ی ناپلئون با ایدئولوژیست‌ها، یکی از موضوعات جذاب و آموزنده در آن مقطع تاریخی است.

ایدئولوژی به عنوان یک اصطلاح سیاسی

امروز ایدئولوژی نسبت چندانی با آن کاربرد اولیه ندارد و آن‌چه ما از واژه‌ی ایدئولوژی می‌شناسیم، بیشتر به مفهومی که کارل مارکس از آن مد نظر داشت نزدیک است.

مارکس تعریف دقیقی از واژه‌ی ایدئولوژی نداشت و ایدئولوژی را به معنای عام و با بارِ معنایی منفی به‌کار می‌برد. او وقتی از ایدئولوژی و ایدئولوژیست‌ها حرف می‌زد، معمولاً به مخالفان فکری و تفکرهای سیاسی رقیب خود اشاره داشت.

مارکس ایدئولوژی را با آگاهی دروغین و غیرواقعی، مترادف می‌دانست و حرف‌ها و دیدگاه‌های خود و هم‌فکرانش را حقیقت و آگاهی راستین در نظر می‌گرفت.

حتماً برایش جالب خواهد بود اگر بداند امروز، به عنوان یکی از نخستین مثال‌های ایدئولوژی در دنیا، به سراغ او و پیروانش می‌روند.

تعریف ایدئولوژی

تعریفی که مایکل فریدن (Michael Freeden) در دائره‌المعارف فلسفه‌ی روتلج ارائه کرده را می‌توان به عنوان تعریفی نسبتاً ساده از مفهوم ایدئولوژی در نظر گرفت:

«ایدئولوژی مجموعه‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه از افکار، باورها و نگرش‌هاست که برداشت‌ها و سوءبرداشت‌های ما را از جهان سیاسی و اجتماعی شکل می‌دهد. ایدئولوژی بر روی قضاوت‌ها، رفتارها، تصمیم‌ها و توصیه‌ها تأثیر می‌گذارد.»

مترادف ایدئولوژی در فارسی

در ویکی پدیای فارسی به نقل از فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان به این نکته اشاره شده که ایدئولوژیو مرام را می‌توان مترادف در نظر گرفت. با این حال، با توجه به توضیحات و تعریف‌هایی که در بالا ذکر شد، به نظر می‌رسد برابر فرض کردن این دو واژه، دقیق نباشد.

داریوش آشوری نیز در کتاب فرهنگ علوم انسانی خود ترجیح داده است همان واژه‌ی ایدئولوژی را به عنوان معادل کلمه‌ی Ideology در نظر بگیرد.

 

مطالعه‌ی بیشتر (فایل PDF برای دانلود)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرح

تاثیر شبکه های اجتماعی


موضوع تاثیر شبکه های اجتماعی روی هوش و شعور را واقعا دوست دارم . خودم شخصا بسیاری از اوقات به تاثیر فضای مجازی در زندگی واقعی فکر کردم. قسمتی از آنچه که برای خودم نوشته ام:
به این فکر می کنم که حضور در دنیای مجازی و بودن با کسانی که گاه هیچ چیز از شخصیت واقعی آنها نمی دانی چقدر می تواند در ما احساس آرامش و رضایت ایجاد کند؟
چه تعداد از این افرادی که به طور عام “دوست ” خطاب میشوند به معنای واقعی کلمه “دوست” هستند؟
این روزها قسمت زیادی از مردم وقت خود را در فضایی سپری می کنند مملو از صحبتهای اخلاقی و زیبا که به کار بردن حتی یکی از این نصیحت ها در زندگی واقعی می تواند روزهای آینده را به گونه ای دیگر رقم بزند.
اما بودن در فضای مجازی برای بسیاری از ما، فرصتی است برای اینکه بتوانیم خود را آنطور که می خواهیم به نمایش بگذاریم نه آن چه که واقعا هستیم. می توان به راحتی ، با نوشتن چند جمله و نقل قول زیبا از دیگران یا به اشتراک گذاشتن تعدادی عکس، ژست انسان دوستانه به خود به گرفت و تمام کاستی های شخصیتی خود را جبران کرد.
در فضای مجازی هیچ کس نمی داند:
کسی که از حضور در بنیادهای خیریه و کمک به بیماران خاص و … صحبت می کند، در دنیای واقعی چقدر به این انسانها فکر میکند یا مردی که از یک هفته قبل ، روز زن را به تمام بانوان هموطنش تبریک می گوید و دم از برابری حقوق زن و مرد میزند، در خانه خود با همسرش چه رفتاری دارد؟
در واقع، چیزی که اتفاق می افتد این است که افراد تنها نیمه روشن شخصیت خود را به نمایش می گذارند و شاید سهولت این امر، نیاز به تلاش برای از بین بردن تاریکی ها را در ما کم رنگ می کند….

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرح

تجاربی کوچک از دنیای قهوه



لطفا    دریافت  کنید 

حجم: 2.93 مگابایت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرح

نکات ساده اما مهم در ایجاد کسب و کار

در این دو کلیپ کوتاه، به مطالبی مانند کارآفرینی به انگیزه‌ی فرار از کار قبلی و نه با انگیزه‌ی ایجاد ارزش و همچنین محدودیت ظرفیت ما در مدیریت نیروی انسانی و شوق و باور به ایده‌ی کسب و کار اشاره شده است.

 

 

 

 

 

 

 


لینک ورود به سایت محمدرضا شعبانعلی

https://motamem.org/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%AF/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرح